Formy i metody pracy

Podstawowymi formami pracy w ŚDS są treningi mające na celu rozwój wszystkich sfer funkcjonowania uczestnika poprzez rozwój psychiczny, fizyczny, społeczny, zawodowy. Na podstawie wstępnej diagnozy uczestnika opracowywany jest indywidualny plan pracy oraz potrzeb wspierająco – aktywizujących dostosowany do indywidualnych potrzeb uczestnika.

Dom świadczy następujący zakres usług w formie treningów:

Trening dbałości o wygląd zewnętrzny:
uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętności dbania o stosowny i estetyczny ubiór poprzez zwracanie uwagi na czystość i całość / brak dziur, pęknięć/ ubrania i obuwia, dobór odpowiedniego rozmiaru garderoby oraz dostosowania ubioru do pogody i określonej sytuacji.

Trening nauki higieny:
uczestnicy uczą się prawidłowego wykonywania czynności z zakresu higieny osobistej tj. mycie rąk, twarzy, włosów, samodzielne mycie całego ciała, higiena jamy ustnej. Trening obejmuje, także naukę prania bielizny osobistej, jej systematyczną zmianę, a także naukę posługiwania się środkami higieny osobistej i środkami czystości. Uczestnicy uczą się korzystać z podstawowych urządzeń w toalecie tj. prysznic, ubikacja.

Trening kulinarny:
uczestnicy uczą się wykonywania prostych czynności tj. samodzielnego spożywania posiłków i używania sztućców. Nabywają umiejętności samodzielnego przygotowywania prostych posiłków z zachowaniem podstawowych zasad higieny. Planują jadłospis, poznają przepisy kulinarne, dokonują wyboru odpowiednich artykułów spożywczych i przygotowują posiłek. Doskonalą umiejętności estetycznego przygotowania i spożywania posiłków oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Uczestnicy zapoznają się również, z obsługą urządzeń ułatwiających pracę w kuchni.

Trening umiejętności praktycznych i technicznych:
uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętności samodzielnego posługiwania się wybranym sprzętem i urządzeniami domowymi. Trening obejmuje takie czynności jak: pranie, prasowanie, szycie, dbałość o odzież i obuwie itp. Uczą się wykonywania drobnych napraw i usuwania niewielkich usterek Poznają zasady użytkowania pralki automatycznej, odkurzacza, żelazka, maszyny do szycia, kuchni gazowej, elektrycznej i mikrofalowej oraz innego sprzętu stanowiącego wyposażenie domu. W zakres treningu umiejętności praktycznych wchodzi również trening ogrodniczy realizowany poprzez wykonywanie konkretnych prac pielęgnacyjnych i porządkowych w parku, dbałość o roślinność i trawnik, pielęgnację roślin w Ośrodku itp.

Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi:
uczestnicy uczą się rozpoznawać nominały, poznają wartość pieniądza, orientują się w cenach. Uczą się różnych sposobów gospodarowania pieniędzmi, robienia zakupów i planowania zakupów na kilka dni lub miesiąc. Poznają sposoby oszczędnego gospodarowania pieniędzmi oraz radzenia sobie z trudnościami podczas wykonywania zakupów.

Trening porządkowy:
uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętności utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu. Uczestnicy wykonują czynności z zakresu sprzątania: mycie, czyszczenie, odkurzanie, pranie, itp. wykorzystując odpowiednie środki czystości. Uczą się zasad celowego i racjonalnego planowania wykonywanych czynności.

Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów:
uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętność inicjowania, podtrzymywania i kończenia rozmowy z jedną osobą a następnie z grupą w różnych miejscach i okolicznościach. Uczą się współpracy i współdziałania, nabywają i doskonalą posługiwanie się obowiązującymi formami grzecznościowymi. Uczą się zachowań prospołecznych tj. pomagania innym i dzielenia się z innymi oraz nabywają i doskonalą umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji ( konfliktów, problemów). W ramach treningu funkcjonuje samorząd uczestników.

Trening spędzania czasu wolnego- muzykoterapia, biblioterapia, filmoterapia, choreoterapia, ludoterapia, komputer, rozwijanie zainteresowań ;
uczestnicy rozwijają i doskonalą zainteresowania: czytelnicze, filmowe i muzyczne. Poszerzają wiedzę i zainteresowania poprzez dostęp do internetu, podczas zajęć z obsługi komputera i sprzętu audiowizualnego. Biorą udział w spotkaniach kulturalnych  ( występy zespołów, imprezy plenerowe) oraz spotkaniach towarzyskich. Rozwijają i doskonalą zdolności intelektualne, umiejętności manualne i sprawność ruchową poprzez uczestnictwo w świetlicowych grach towarzyskich; manipulacyjnych, tematycznych, konstrukcyjnych i dydaktycznych oraz zabawach ruchowych.

Trening psychologiczny:
uczestnicy mają możliwość uzyskania indywidualnych porad i wsparcia psychologicznego. Zajęcia indywidualne i grupowe mają na celu udzielanie uczestnikom pomocy psychologicznej w różnych sferach funkcjonowania społecznego np. kształtowania umiejętności rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, rozwiązywania problemów uczestników, radzenia sobie z emocjami oraz chorobą.

Trening załatwiania spraw urzędowych:
Uczestnicy uzyskują wiedzę dotyczącą funkcjonujących urzędów i instytucji oraz przysługujących im praw. W ramach treningu uczestnicy odgrywają role petenta np. w urzędzie pracy, w poradni, w sklepie, w ZUS, poczcie, itp. Praktyczna część zajęć odbywa się w wybranych urzędach . Uczestnicy wspierani przez opiekuna załatwiają swoje sprawy. Uczą się samodzielności i społecznie akceptowanych zachowań.

Trening zdrowotny:
uczestnicy nabywają umiejętności samodzielnego uzgadniania i pilnowania terminów wizyt lekarskich, wykupywania leków, ich systematycznego zażywania oraz rozpoznawania niepokojących symptomów zwiastujących nawrót choroby i sposobów radzenia sobie z nimi. Zapoznają się z niepożądanymi skutkami nadużywania przez nich alkoholu i innych używek. Podczas zajęć teoretycznych zapoznają się z zasadami higieny, uczą się dbałości o zdrowie i zasad zdrowego stylu życia.

Terapia ruchowa:
uczestnicy kształtują umiejętności podejmowania aktywności fizycznej. Biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych i grupowych o charakterze ogólnokondycyjnym. Poprzez regularny udział w ćwiczeniach uczestnicy zwiększają swoją sprawność fizyczną, kształtują nawyk prawidłowej postawy, poprawiają motorykę i koordynację ruchową, odreagowują napięcie emocjonalne.
Realizowana jest poprzez : zajęcia sportowe ; piłka siatkowa, nożna, koszykówka, badminton, itp., turystykę; wycieczki, zwiedzanie, biwaki, pikniki, rajdy,
rekreację; gimnastyka, spacery, taniec, ścieżka zdrowia, grille, pikniki, ćwiczenia w siłowni: atlas, rower treningowy, steper, bilard, ping-pong, piłkarzyki itp., basen, zajęcia z X-boxem.

Inne formy postępowania :
Terapia zajęciowa:
uczestnicy kształtują i rozwijają umiejętności w sferze manualnej i intelektualnej, koncentracji uwagi, pamięci i myślenia. Rozwijają umiejętności współpracy w grupie i wzajemnej pomocy, samodzielności w wykonywaniu powierzonych zadań. Uczą się odpowiedzialności i celowości wykorzystania czasu. Realizowana jest poprzez wykorzystanie następujących metod i technik terapii zajęciowej:
– zajęcia rękodzielnicze
– zajęcia plastyczne:

Trening aktywizacji zawodowej:
uczestnicy nabywają umiejętności szukania pracy, kompletowania dokumentów potrzebnych do zatrudnienia, pisania życiorysu, CV, listu motywacyjnego, wypełniania dokumentów, rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą itp. oraz obsługi komputera.

Trening umiejętności społecznych:
uczestnicy nabywają i doskonalą umiejętności w ramach:
– treningów samoobsługi – higieniczny i dbałości o wygląd zewnętrzny, kulinarny, samodzielne gospodarowanie pieniędzmi, umiejętności praktycznych, przygotowania do pracy,
– treningu umiejętności społecznych – treningi prowadzenia rozmowy, komunikowania się, rozwiązywania problemów,
– treningów psychoedukacyjnych – nabywanie wiedzy o chorobie, trening aktywnego udziału w leczeniu farmakologicznym, odbarczanie pacjenta za posiadanie choroby. Szukanie informacji o pracy

Dom realizuje także zadania z zakresu:
– dążenia do pełnej integracji osób niepełnosprawnych poprzez reprezentowanie ich interesów  w społeczności lokalnej,
– udzielania pomocy przy rozwiązywaniu spraw i problemów uczestników,
– współpracy z rodziną w zakresie kształtowania odpowiednich postaw wobec uczestnika oraz innymi osobami lub podmiotami działającymi w obszarze udzielania pomocy, w zakresie niezbędnym, gwarantującym najwyższą efektywność wspólnie podejmowanych oraz realizowanych działań na rzecz uczestników,
– umożliwienia uczestnikom korzystania z jednego ciepłego posiłku w czasie pobytu,
– umożliwienia uczestnikom korzystania z usługi transportowej,
– dbania o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu,
– zapewnienie  właściwego poziomu usług,
– dążenia do poprawy jakości życia uczestników.